diumenge, 29 de novembre del 2020

"Un estiu", de Francesc Parcerisas



Rebo aquest dietari de la mà d’un dietarista català contemporani, Feliu Formosa.

Un estiu, de Francesc Parcerisas, és una narració autobiogràfica de l’estiu del 2014, moment en què l’autor patia la pèrdua d’amics de tota la vida.

Parcerisas, a punt de fer setanta anys, rememora les vacances estivals de la seva infantesa i adolescència. Relata el seu passat i s’aboca a un futur previsible en què ha de prendre consciència de la mort d’aquells que estima.

[...] No hi vull pensar gaire. No tinc cap desig d’acostar-me a aquesta porta gran, feixuga, que tots tenim al davant; em molesta i m’irrita la mateixa condició humana: pensar tant, crear tant, construir tant...i, de cop i volta, haver d’enfrontar-se al mirall on veiem que tot és una boira grisa que s’esfilagarsa o una fumera espessa de fulles seques. M’emprenya pensar que la colossal feina intel·lectual del Carles, que tant admiro, es vegi emmanillada per les xacres del cos. Sé que l’amistat, el respecte, els records que ara m’afeixuguen, també es deixataran, flonjos, estovats, inconsistents. En un univers dins el qual som totalment prescindibles, no seran ni tan sols un forat negre. Camino. Camino per esbandir-me la buidor, el no-res. [...] pp. 40-41

El dietari pel qual Parcerisas rebia el premi Jaume Fuster l’any 2018 entreteixeix una sèrie de delicioses reflexions que mesclen tocs d’humor i moments esfereïdors.

Un estiu és un recull d’observacions magníficament escrites; un llibre que excel·leix pel seu valor literari.

Una lectura per pur plaer.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada