diumenge, 12 de setembre del 2021

“Miguel Hernández. Pasiones, cárcel y muerte de un poeta” de José Luis Ferris

[...] Lo suyo, como bien decía María Zambrano, era una simple cuestión de fe, una debilidad de creyente que se empeña en ver amor dónde hay mandíbulas y garras, egoismo feroz, Hombres que acechan a Hombres. [...] (p. 433)

“Miguel Hernández. Pasiones, cárcel y muerte de un poeta” de José Luis Ferris és un recorregut per la curta i dissortada vida del gran poeta. Ferris, també poeta, rescata testimonis, cartes, diaris i documents per escriure aquesta magnífica biografia sobre el poeta d’Oriola. 

[...] Asombra comprovar, por estas cartas y algunos testimonios, la inquebrantable voluntat que tenia Miguel. Cualquiera en su lugar hubiera renunciado ante tanto contratiempo y tanto golpe de incomprensión, aceptando finalmente una vida tranquila y sumisa al cuidado del rebaño familiar, relegando la poesía a una mera afición, como harían sus compañeros Carlos Fenoll, Murcia Bascuñana, Poveda y tantos amigos. Sin embargo, tenía muy claro lo que deseaba y lo que sentía, lo que le pedía la fiebre de su alma, y a su paciencia le quedaba carburante suficiente como para resistir un tiempo más, quizá unos meses, hasta que emprenda sus segundo viaje a Madrid. [...] (p. 169)

Nous epistolaris, inèdits, com la correspondència entre l’estudiós del poeta Dario Puccini i la vídua d'Hernández, Josefina Manresa, les cartes de Vicente Aleixandre a Hernández i l'edició completa de les missives del poeta a la seva esposa, així com els diaris de guerra del diplomàtic xilè Carlos Morla Lynch, serviran a José Luis Ferris per reconstruir, amb dades més consistents, l'entorn amorós del seu llibre de poemes “El rayo que no cesa” i per documentar minuciosament els últims dies de Miguel Hernández a Madrid a l'acabar la guerra.

Ferris explica que a la vida del poeta oriolà hi va haver més dones a més de la que seria la seva esposa, Josefina Manresa. El seu primer amor adolescent, Carmen Samper Reig. María Zambrano. María Cegarra. I, sobretot, Maruja Mallo, amb qui va compartir experiències íntimes -les primeres- i artístiques.

J. L. Ferris aprofundeix en la polèmica relació d’Hernández amb els companys que no van lluitar, com ell, al front durant la contesa; dona informació sobre el viatge a Rússia del poeta, l’any 1937. També aporta dades sobre la participació del poeta alacantí a les Missions Pedagògiques, sobre les nombroses detencions i la seva estada a la presó. Mostra, a més, un seguit de proves i testimonis per demostrar l'abandonament que va patir el poeta per part d'amics de generació a l'acabar la Guerra Civil.

José Luis Ferris ha escrit una completa biografia recomanable a tota persona interessada en la poesia, en la literatura, en la història, i en conèixer la vida d’un poeta necessari, un home digne, íntegre en les seves idees i amb absoluta fermesa moral, Miguel Hernández.

[...] Asumir todos los logros poéticos que había alcanzado y volcarlos en un lenguaje de apariencia sencilla, vigoroso y llano, fue una de las principales aportacions de Miguel a la lírica espanyola. De hecho, fueron muchos los que intentaron alcanzar esa hazaña desde una postura de compromiso, pero lo que en la mayoría de los poetas del momento era empeño y artificialidad, en el poeta de Orihuela era impulso natural, vigor imaginativo y transparente que le fluía al ritmo de la sangre. [...] p. 447


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada